کد خبر : 48889 تاریخ ثبت : 1396/3/25 12:08:01

ابن ملجم مجتهد بوده و بخاطر کشتن علی(ع) نزد خداوند معذور است

ابن ملجم مجتهد بوده و بخاطر کشتن علی(ع) نزد خداوند معذور است

به گزارش "منبری ها"یکی از شبهاتی که وهابیت به نقل از ابن حزم اندلسی در ایام شهادت امیرالمؤمنین(ع)مطرح مطرح مینمایند اینست: که ابن ملجم مجتهدبوده و تشخیص داده علی رابکشد و  بخاطر اجتهادش نزد خداوند معذور است

پاسخ اجمالی: اولاً اتفاق واجماع مذکور کذب محض است وتنها خوارج بر این مطلب اجاع داشتند ثانیاً مگر میشود کسی که به تعبیر رسول خدا (ص) شقی ترین افراد می باشد نزد خداوند معذور باشد ثالثاً چطور در قتل عثمان بحث از اجتهاد مطرح نشد وقاتلین او را محکوم کردند.

✅پاسخ✅

☑️1. ابتدا باید قبل پرداختن به جواب شبهه شخصیت ابن حزم را کمی بررسی کنیم
ابن حزم شخصی تندرو میباشد و نزد اهل سنت یک شخصیت مذموم میباشد
ابن حزم اندلسی متوفای 456 می باشد و به خاطر انحرافاتی که در تالیفاتش وجود  دارد همه فقهای عصرش بر گمراهی او اجماع کردند و مردم را از نزدیک شدن به او بر حذر داشته اند و به سوزاندن آثار او  فتوا دادند.آلوسی نیز به صراحت تمام از او به «الضال المضل»؛گمراه و گمراه کننده یاد می کند.

☑️2. ابن حزم می گوید  همه امت اتفاق نظر دارند که عبدالرحمن بن ملجم مرادی علی را براساس اجتهاد و با این باور که عملش صحیح می باشد کشت!و هرکس براساس اجتهاد و رایش دیگری را بکشد قصاص ندارد.
🔸اولا همچین اجماعی بین اصحاب وجود ندارد و کذب محض است
وتنها بین خوارج که از دین خارج هستند این مسئله مطرح بود
🔸ثانیا قصاص ابن ملجم توسط امام حسن ع اجماع ادعا شده را زیر سوال میبرد

☑️3. علاوه بر این ابن حزم در کتاب الفصل نوشته اند«عمار در بیعت رضوان حضور داشت او از کسانی است که خداوند گواهی داده است که از قلبش آگاه است و آرامش و سکینه در دلش قرار داده و از او راضی است.عمار توسط ابوغادیه یسار بن سبح سلمی به قتل رسید.چون ابوغادیه اجتهاد کرد و از این راه عمار را کشت گرچه خطای زیادی مرتکب شد ولی یک ثواب به او داده می شود»!

🔻جناب این حزم! اگرباب چنین اجتهادی باز شود آن گاه به قتل همه انبیا و خلفا نیز سرایت خواهد کرد و حال آن که جنابعالی هرگز راضی نخواهی شد که قاتل عمر و قاتلان عثمان مجتهد باشند.
« ابن‌حزم» که به گفته برخی از دانشمندان اهل سنت باید گفته های او را خواند و خندید، درباره قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام یعنی« ابن ملجم» می‌گوید: « برای همه واضح و مبرهن است که قاتل علی اجتهاد کر ده و فکر می‌کر ده که در قتل علی بن ابیطالب علیه السلام درست عمل کرده است!».
اما همین شخص درباره قاتل عثمان می‌گوید: « مجالی برای اجتهاد نبود و هیچ کس حق نداشت چنین جسارتی به خلیفه مسلمین کند و حق اجتهاد در قتل او را نداشتند».
ای کاش « ابن‌حزم»  و خلف او « ابن‌تیمیه» روشن می‌کردند که با این همه روایات در مورد حب علی بن ابیطالب، چگونه می‌توان به اجتهاد قاتل او صحه گذاشت، اما برای قاتل عثمان  نه؟!

🔸این چه اجتهادی است که کشتن آن امام واجب الاطاعه را  مهریه زنی قرار دهد؟!

🔸 ای ابن حزم ! کدام امت بر معذور بودن ابن ملجم در آن جنایت اجماع دارند؟! به یقین این دروغی بیش نیست.

▫️حافظان و بزرگان نقل کرده اند که پیامبر به امام علی ع فرمود قاتل تو شقی ترین امت آخرالزمان است...
شقی ترین کجا و اجتهاد در رای کجا؟!

علاوه بر این عمل امام مجتبی (ع)در کشتن ابن ملجم و تایید آن از سوی مسلمانان اعم از اصحاب و تابعان نشان می دهد که عمل ابن ملجم ملعون عملی نبوده است که اجتهاد در آن راه داشته باشد.

به راستی میان ابن حزم و ابن حجر چه قدر فاصله است .ابن حزم عمل ابن ملجم را توجیه کرده و حق جلوه می دهد ، ولی ابن حجر از ذکر نام ابن ملجم، در کتاب لسان المیزانش عذرخواهی کرده و او را آدم کش و خون ریز توصیف می کند؟!

 

 

اخبار برگزیده
اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه